Kommuneplanen
Lokalplanen er i overensstemmelse med Kalundborg Kommuneplan 2021-2032.
Området er omfattet af rammeområde G1.BL01, der fastlægger
følgende rammer for lokalplanlægningen:
- at området fastlægges til formål såsom boliger, dagligvarebutikker, liberale erhverv, privat service, offentlige formål samt ikke-generende værksteder og fremstillingsvirksomheder.
- at bebyggelsesprocenten fastsættes til 75.
- at bebyggelsens højde ikke overstiger 12,5/2½ etage.
- at der skal plantes træer langs Algade og beplantes langs skel til naboområder.
- at ubebyggede arealer ved beplantning, befæstigelse eller
lignende gives et ordentlig udseende.
I denne lokalplan fastlægges grundstørrelserne til at være mellem 150 og 200 m2. De generelle rammebestemmelser om arealforbrug i Kalundborg Kommuneplan 2021-2032 beskriver, at grundstørrelserne som udgangspunkt skal være mellem 250-500 m2, og at fællesarealet som udgangspunkt skal udgøre mindst 20 % for tæt-lav boligbebyggelse. Det vurderes, at der kan afviges fra kommuneplanens generelle rammebestemmelser, da der er et passende friareal (20 %) til boligerne kombineret med, at området ligger tæt på centerområdets funktioner, byrum og rekreative muligheder. Derudover fastsættes der i lokalplanen bestemmelser om, at beboelsesbygninger skal placeres indenfor nogle retningsgivende byggefelter, hvorved området selv efter en fuld udbygning vil fremstå som et område med plads til grønne arealer og et sammenhængende stisystem.
Gældende lokalplan 503
Eksisterende lokalplan nr. 503 erstattes af denne lokalplan.
Kulturmiljø
Af hensyn til sammenhængen mellem det nye boligbyggeri ved Æblehaven, Sukkerfabrikkens resterende fabriksbygninger og stationsbyens præg bør ny bebyggelse i lokalplanens boligområder udføres med murede eller pudsede facader og symmetriske tage med høj taghældning og med beklædning af røde tagsten og med murede eller pudsede gavle uden afvalmning.
Dele af lokalplanens område ligger indenfor kirkebyggelinje. Der er ingen visuel forbindelse mellem Gørlev Kirke og lokalplanområdet, da byggeriet holdes under 8,5 m i højden, samt der er eksisterende bebyggelse, som tager indsigten til kirken.
Museumsloven
Ved påbegyndelse af bygge- og anlægsarbejder i lokalplanområdet kan bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde udføres, i henhold til Museumslovens § 25 anmode det lokalt ansvarlige museum om at tage stilling til, hvorvidt arbejdet vil berøre væsentlige fortidsminder. Museet skal herpå inden for en frist på 4 uger komme med en udtalelse, der eventuelt vil blive baseret på en arkæologisk forundersøgelse.
Det lokalt ansvarlige museum: Museum Vestsjælland, Arkæologisk afdeling: plan@vestmuseum.dk. (www.vestmuseum.dk)
Har bygherre eller entreprenør ikke indhentet en sådan udtalelse vil udgifter til standsning af arbejdet (i op til ét år) og til arkæologiske undersøgelser påhvile bygherren.
Gældende regler og vejledninger kan findes på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside www.slks.dk.
Nationale varslingssystemer
I lokalplanområdets vestlige del står en sirene, som ejes af Beredskabsstyrelsen/ Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. Oplysninger om sirenen er tinglyst på mat.nr. 5a, Gørlev by, Gørlev, gennem Deklaration nr. 19936 af den 25. juni 1996. Deklarationen synes ved en fejl ikke at være overført og tinglyst korrekt på ejendom matr. nr. 5dd, hvor sirenen faktisk står. Deklarationen beskriver, at Danisco A/S og efterfølgende ejere giver Beredskabsstyrelsen tilladelse til, at der på ejendommen matr.nr. 5a kan anbringes en stålgittermast med sireneinstallation og underjordiske kabler, samt til enhver tid at have uhindret adgang til vedligeholdelse og eftersyn af sireneanlægget. For tilladelsen gælder blandt andet, at såfremt arealet senere skal bebygges eller eksisterende bygninger på matriklen skal udvides eller ombygges, og sireneinstallationen er til hinder herfor, vil installationen blive nedtaget og eventuelt genetableret for Beredskabsstyrelsens regning.
Lokalplanen udlægger området, hvor sirenen står, til fælles friareal. Der skal være uhindret adgang for en personbil med lift til sirenen. Lokalplanens bebyggelsesplan er udformet, så der er plads til at komme til sirenen fra områdets sydvestlige hjørne eller fra stien via Østerled. Det er op til parterne imellem at beslutte, hvordan adgangen til sirenen skal udformes, eller om det er mere hensigtsmæssigt at flytte sirenen.
Forsyning
Spildevand
Lokalplanområdet er en del af det offentligt kloakerede område omfattet af spildevandsplanen for Kalundborg Kommune.
Området er fælleskloakeret, hvilket betyder at regnvand og spildevand løber i samme ledning.
Derfor bør regnvandet fra lokalplanområdet så vidt muligt håndteres på området via LAR-løsninger (regnbede, grøfter, wadi’er, nedsivning, bassiner, vandhuller mv.), hvis jordbundsforholdene er egnede til dette. Hvis ikke dette er muligt, eller kun delvist muligt, skal der efter Kalundborg Forsynings anvisning opkobles til eksisterende kloakledning.
Kan der laves en aftale mellem bygherre, Kalundborg Forsyning og ejer, så kan der også være mulighed for at overfladevand ledes til slambassinerne tilhørende den tidligere sukkerfabrik. Dette kræver en udledningstilladelse fra Kalundborg Kommune. Det er ikke vurderet, om det er sandsynligt at opnå udledningstilladelse.
Varmeforsyning
Lokalplanområdet er ikke omfattet af Kalundborg kommunes Strategiske Energiplan 2035 fra 2018.
Lokalplanområdet forventes udlagt til individuel varmeforsyning (el) ved efterfølgende gennemførelse af projektforslag efter varmeforsyningslovens bestemmelser.
Vandforsyning
Vandforsyningen af lokalplanområdet vil finde sted fra Gørlev Vandværk.
Renovation
Af hensyn til fremkommeligheden i området skal køreveje for renovationsbiler og vendepladser indrettes efter reglerne i Kalundborg Kommunes Regulativ for husholdningsaffald/Regulativ for erhvervsaffald, som kan læses på Kalundborg Kommunes hjemmeside www.kalundborg.dk.
Af hensyn til arbejdsmiljøet skal transportvejene mellem afhentningssted og renovationsbilerne leve op til kravene i Kalundborg Kommunes Regulativ for husholdningsaffald/Regulativ for erhvervsaffald.
Udformningen af adgangsforholdene skal godkendes af kommunen og renovatøren.
Miljøforhold
Jordforurening
Området er af Vestsjællands Amt kortlagt som muligt forurenet (vidensniveau 1).
Området ligger på sukkerfabrikkens tidligere område, og der knytter sig følgende forureningsmæssige forhold til området:
- Området har tidligere været benyttet i forbindelse med sukkerfabrikken aktiviteter.
- På arealet har der været roedepot, remise med tankanlæg
og olieudskiller, vejebod, lager for foderpiller samt vejareal. - Tankanlæg og olieudskiller er bortgravet under tilsyn af
Gørlev Kommune i år 2000, hvor der blev bortskaffet forurenet jord. Der foreligger ikke dokumentation for ren bund
af udgravningerne. - Ved forureningsundersøgelse udført i 2001 blev der påvist
forurening i et område i forbindelse med tankanlægget ved
remisen. Ellers blev der ikke påvist forurening i undersøgelsen. - Forureningen påvist ved remisen i 2001 blev bortgravet
samme år under miljøtilsyn af det rådgivende ingeniørfirma
NIRAS. - Hele området er kortlagt på V1 niveau (mistanke om forurening) af Vestsjællands Amt.
Støj
En del af lokalplanområdet er støjbelastet pga. nærheden til en dagligvarebutik, og derfor er der igangsat udarbejdelsen af en støjredegørelse med støjberegninger, der skal dokumenterer og redegøre for, hvilke afværgeforanstaltninger, der er nødvendige at etablere for at overholde Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser. Lokalplanen sikrer, at det planlagte område ikke generes af støj ved at fastsætte bestemmelser om afværgeforanstaltninger mod støj, samt at etablering af disse er en betingelse for ibrugtagning af den nye boligbebyggelse.